|
Kiállítás ajánló
Az októberben újrainduló Ateliers Pro Arts/ A.P.A.! kortárs művészeti galéria és műteremház az A.P.A.! Kerttel egyetemben ismét megnyitja kapuit a képzőművészetet kedvelők és a gasztronómia lelkes rajongói előtt.
A cél - többek között - különböző magyarországi műgyűjtemények bemutatása, így egy ennek megfelelő kiállítással nyitunk. Ezúttal a 20. századi magyar képzőművészet egy kiemelkedő, és ugyanakkor egyedülálló stílust képviselő személyiségének munkáiból válogatunk. Tóth Menyhért neve ma már fogalommá vált a műértő közönség és a magyar művésztársadalom köreiben. Iránya besorolhatatlan, semmiféle 20. századi irányzat, áramlat, egyéni vagy csoportos stílus keretébe nem illeszthető.
Tóth Menyhért nem alkotott a klasszikus értelemben vett szépet, a kerekded, egymásba bugyrosodó, bársonyos szelídségű alakzatok, a kontrasztokat, élességeket kiküszöbölő gömbölyűségek, lágy horpadások jellemzik formaalkotását. „Azzal vádolták, hogy dilettáns és naiv, félnótás, istentelen, elfuserált szobafestőnek tartották.” (Schéner Mihály)
A Tóth Menyhért által teremtett harmóniában helye van a különösnek, az esetlennek is, de ezek látszólag groteszk és gnóm figurák több évezredes formarendet támasztanak fel és töltenek meg újra tartalommal. Művészetét elsősorban a környezete, a vidék és a népművészet ihlette és alakította. Az a népművészet, melyben tovább élt a természettel azonosuló és abból táplálkozó világkép, melynek szimbólumképzése hasonlatos az archaikus korok világfelfogásával. Munkáiban eltörölte a növény, állat és ember közötti különbséget.
|
|